Saturday, November 19, 2011

wedding mila(BFF)

 haha . da kawin kawan aku nihh yea. smoge ko happy hga ank cucu ya kawan . jge laki bbik,jgn cpt naik angin. blmbut ngn suami k?insyaAllah . Allah rstui prkahwinan korg . moge cpt dpt bby keyyy :D syg ko taw<3

Friday, November 11, 2011

nilai sebuah kemaafan~



"MAAF"..satu perkataan yg mudah tp kadang2 mmg sukar untuk kite sebut atau luahkan. Dalam kehidupan kite seharian banyak perkara yang harus kita lalui. Tanpa sedar dalam kite leka menjalani kehidupan seharian kite,kite sering melukakan hati orang2 sekeliling kite,orang2 yg kite syangi ! cukupkah sekadar kite mngucapkan perkataan MAAF?? terubatkan hati org yg kita lukakn? selagi kite bergelar manusia,kesilapan merupakan perkara yg paling sukar untuk dielakkn..Adakalanya ksilapan tu terpaksa kite lakukan  untuk melindungi sesuatu..terpulang pada hati untuk mnilai wajarkah ssuatu kesilapan itu dimaafi.Adakalanya ego perlu diletakkn ke tepi.Dengarlah pada kata hati.mungkin benar dan mungkin tidak.. kpada org2 yg pnah aku sakiti.maaf atas semue ksilapan yg aku lakukan.prcayalah hidup ini tak akan dapat lari dari kesilapan..
ape yg penting adalah belajar dari kesilapan itu agar kite tidak mgulaginya lagi. nilai kemaafan itu sgt dhargai bgi org yg mghrapknnyee.dengan kemaafan org lain jugak takkn mmbuat kamu kcil hati tapi akn mgambarkn ketinggian budi kamu.. renung2kan ~ ^^


seorg wanita dan seorg ibu yg cantik~



Satu hari seorang kecil laki-laki bertanya kepada ibunyaa.. " ibu knpe ibu menangis??"
" Kerana ibu seorang wanita..
Sy tak mgerti..kata si anak.
Ibu hanya memeluknya dan berkata.."dan kamu tak akn pernah mengerti nakk..

_Kemudian anak itu bertanya kpda ayhnyaa knpa ibu selalu menagis tanpa alasan..
" Semua wanita selalu menagis tanpa alasan.. hanya itu yg mampu ayah katakan.
_Anak lelaki itu merasa tidak puas hati dgan jawapan yg tlah diberikan oleh ayahnyaa.dan dia ttp ingin tahu alasan mgapan seorang wanita mngis dan mgapa ibu sering mnagis..

Pada suatu hari anak kcikl itu mimpi bertemu tuhan.dan dia bertanya kpda tuhan.."tuhan,mengapa wanita begitu mudah menangis??

Tuhan berkata "Ketika aku menciptakan seorang wanita..ia diharuskan untuk menjadi seorang yg istimewa"
aku membuat bahunya cukup kuat untuk mnompang dunia..namun,harus ckup lembut untuk memberi knyamanan..
" Aku memberika kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan ank dan menerima penolakkn yg datang dr anak anknyaa."
" Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika org lain menyerah dan mengasuh keluarganya dgan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh"
'' Aku memberinya kekuatan untuk mndukung suaminya ketika suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk mlindugi hatinyaa"
" Aku memberinya kbijaksanaan untuk mengetahui bahawa seorang suami yg baik takkn pernah mnyakiti hati istrinyaa,ttpi kadang2 menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu"
" Dan akhirnya aku memberikan 'AIR MATA' untuk dititiskan..ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bila2 masa pun yg dia perlukan"
''Ankku.apa kau tahu? kecantikkan seorg wanita bukan lah dari pakaian yg dipakainyaa,bukan juga ssuk tubh yg ditampilkan,atau bgaimana ia mnyisir rambutnyaa."
"kecantikkn seorg wanita harus dilihat dari matanyaa.krana itulah pintu hatinya tmpat dimana hati itu ada.''
Anak laki-laki itu bangun dari tidurnya dan segera pergi  mencari ibunya..akhirnya dia sedar selama ini krana cinta lah alasan seorg ibu sanggup berkorban dan mnitiskan air mata demi ank yg dia cintai..

:: kalian . ingatlah bahawa kita kadang2 tidak mnyedari ada cinta yg benar2 tulus yg ada di skitar kita juga mungkin ada dihadapan kita sekarang.jagan sampai satu hari nanti kita benar2 kehilanggan cinta tersebut.hargailah ia~

artikel : cinta ttg seorg wanita yg cantik(a story of a beautiful woman) ini untuk mgucapkan trima kasih kpda semua wanita dan semua ibu2 yg telah tlus mencintai..teruskan prjuangan anda dlm hidup^^

Wednesday, November 9, 2011



"4" jenis kawan yg perlu dijauhi dlm kate lain takyah kwn la


- (1) kawan yg tamak
die hanye pentingkn diri sendiri.mase kite kaya,senag die dekat.tp masa kita susah,takde duit or sbagainye dye bla gitu ajee. n die akn slalu ungkit kbaikkannye.
- (2) kawan yg hipokrit
di depan kite.amboiii . bukan main baiknyee.mlut manis,hormat kita n puji2 kite konon cm nk ambik hati gituu..:P tp bile kat blakang kite habis 1 kamus die bcrite psl kbrukkn kite,org mcm ni dktogrikan dlm org2 yg talam due muke or tikam blakang kott.
-(3) kawan mengapu
die setuje je ngn ape yg kite lakukn tak kira betul atau salah bende tu.die tak berani menyatakn kebenaran,die tak pnh nak tegur walaupun kite sdang mlakukan kesilapan,hakikatnye die tak jujur n tak ikhlas dgan kite.semue perbuatan seolah2 ade udang di sebalik batu.(mungin ade motif die tersendiri yg kite taktaw)
-(4) kawan yg suke hiburan
die hanya jd kawan kite hanya untu seronok2.die suke ajak kite buat prkare yg tak patut di buat n yg sia2 contohnye cam konsert,clubbing atau melepak tanpa tujuan. dlm fkiran die hanye seronok,seronok n seronok jer.bile kite ajak g wat bende brfaedah or g masjid ke die gelak kan kite. mungkin kate kite tak up lg la atau blom majuu gitu.


~tu adalah 4 perkara yg prlu kita ambil untuk mmlih kawan:)


Ali bin Abi Thalib r.a pernah perkata~
sejahat-jahat kawan adalah kawan yg mnyuruh enkau bermuka2 dan memaksa enkau meminta maaf atau selalu mencari alasan.
Dan wasiat dari Khalifah Umar Abdul Aziz~
jangan engkau bersahabat dengan sahabat yg mana dia begitu berharap kpda engkau ketika mahu menyelesaikan masalahnya sahaja.sedangkan apabila masalah dan hajatnya selesai maka dia memutuskan kemanisan persahabatan.bersahabatlah dengan org ygmmpunyai ketinggian dlm melakukan kbaikan,memenuhi janji dlm perkara yg benar,memberi prtlongan kpd engkau dan memadai dgn amnh dan sikap brtgungjwbnya trhdp engkau..


jadi,pilihlah kawan yg boleh mencorak hidup anda kpd jln yg benar..good luck ! ^^

sekiranya kaum adam tahuu~~

1 .bila sorang wanita mengatakan dia sdang bersdih,ttpi tidak menitiskan air mata.itu brmakna dia sdang mngis didalam hati..
2. bila dia tak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya,lebih baik kamu memberi masa untuk dia mnenagkan hatinya semula sbelum kamu mngur dgn ucapan maaf.. 
3. wanita sukar nak mencari benda yg dia benci tentang org yg dia sayang(sbb tu ramai wanita yg ptah hati bila hubungan putus di tgah jalan)..
4. sekiranya sorang wanita jatu cinta trhadap lelaki,lelaki tu akan sntiasa ada di fikirannya.walaupun dia sdng kluar dgan lelaki lain..
5. bila lelaki yg dia suka atau cinta mrnung tajam ke dalam matanya,wanita akan cair sperti coklat..
6. wanita mmang sukakan pujian,tetapi tidak tahu macam mana nak trima pujian..
7. jika kamu tak sukakn wanita yg sukakn kamu sparuh mati,tolak cintanya dengan lembut.jangan berkasar sbb ada 1 smagat dlm diri wanita yg kamu tak tahu bila dia buat kptusan dia akn buat apa saja..
8. sekiranya sorang wanita mula mnjauhkn dr stelah kamu mnolak cintanya.biarkan ia sketika,skiranya kamu masih mahu mganggap dirinya kawan.tegur lah scara prlahan2..
9. wanita suka mluahkn apa yg mereka rasa..muzik, puisi, lukisan dan tulisan cara termudah mereka mluahkn rasa hati mereka..
10. jangan sskali mengatakn kpada wanita yg mereka tak berguna atau langsung tak berguna...


:: RENUNG2 KAN LAHH~~